Geschreven door: Onno
 Fact check door: Jerry
 Laatste update: 29/08/2022

Is een zakelijke lening voor ondernemers aftrekbaar voor de belastingdienst? Het gebruik maken van een zakelijke lening komt steeds vaker voor bij ondernemers, omdat het zorgt voor een toestroom van kapitaal om te investeren in jouw bedrijf.

Maar hoe zit het dan precies met de belastingaftrek bij een zakelijke lening? In dit artikel leggen wij uit welk deel van een zakelijke lening aftrekbaar is van de belasting, zodat je als ondernemer zoveel mogelijk fiscale voordelen kunt ervaren. Benieuwd? Lees dan verder!


Is een zakelijke lening aftrekbaar?

Bij een zakelijke lening zijn alleen de afsluitkosten en de rente aftrekbaar voor de belasting. Dit zijn namelijk zakelijke uitgaven. Het geleende bedrag zelf is niet aftrekbaar.


Als we vanuit het oogpunt van fiscaal aftrekken kijken naar een zakelijke lening is het niet vreemd dat je de lening zelf niet als kostenpost mag opgeven. Je leent namelijk geld dat je direct weer terugbetaalt. Jouw uitgaven en inkomsten blijven zo dus gelijk.  



Rente zakelijke lening aftrekbaar?

Zakelijke lening belastingdienst aftrekken? Dat gaat volgens een aantal stappen. Het is namelijk zo dat je alleen de aansluitkosten en de rentekosten kunt aftrekken van de belastingdienst. En het is zo dat die kosten verschillen per kredietverstrekker.

In alle gevallen bestaat een zakelijke lening uit een bedrag waarvan jij zelf de hoogte bepaalt, en waarvan je zelf de looptijd uitkiest. En deze factoren hebben invloed op de manier waarop je de zakelijke lening fiscaal aftrekt bij de belasting. 

Het is namelijk zo dat de looptijd van een zakelijke lening langer dan 12 maanden kan zijn. In dat geval kan je dus ook de kosten van de rente meerdere jaren laten opnemen in de jaarlijkse balans. 

Daarnaast is het zo dat de rente vaak iets lager is in het geval dat het afgesproken bedrag van de zakelijke lening hoog is. Je zou daarom kunnen beargumenteren dat een lagere lening als gevolg heeft dat de rentekosten hoger zijn.

En zo kan je dus meer belastingvoordeel ervaren bij een zakelijke lening bij een lening die wat minder hoog is, maar wel een langere looptijd heeft.


Kosten zakelijke lening

De kosten van een zakelijke lening bestaan - zoals eerder gezegd - uit het terugbetalen van de lening, de rentekosten en eventuele aansluitkosten. De aflossing zakelijke lening begint veelal direct na de eerste maand van het ontvangen van het bedrag.

Vervolgens wordt het terugbetalen van het geleende bedrag plus de rente uitgesmeerd over de gehele looptijd. Zo ontvang je dus maandelijks een automatische incasso waarin die terugbetaling wordt verrekend. Hieronder geven we je een kort kostenvoorbeeld:

Leenbedrag

Openstaand bedrag

Betaalde rente

€10.000

€10.000 / 12 = €833,33 per maand


Maand 1

€9166

€9166 * 0.013 = €122

Maand 2

€8333

€8333 * 0.013 = €111

Maand 3

€7500

€7500 * 0.013 = €100

Maand 4

€6666

€6666 * 0.013 = €89

Maand 5

€5833

€5833 * 0.013 = €78

Maand 6

€5000

€5000 * 0.013 = €66

Maand 7

€4166

€4166 * 0.013 = €55

Maand 8

€3333

€3333 * 0.013 = €44

Maand 9

€2500

€2500 * 0.013 = €33

Maand 10

€1666

€1666 * 0.013 = €22

Maand 11

€833

€833 * 0.013 = €11

Maand 12

€0

€0 * 0.013 = €0

Totaal

€10.000

€732

Als we kijken naar dit rekenvoorbeeld, kan je dus zien dat er bij deze lening een bedrag van €732 aan rente in rekening wordt gebracht. En deze €732 kan je dus opvoeren als bedrijfskosten- en daarmee fiscaal aftrekken bij de belastingdienst.


Is een persoonlijke lening zakelijk aftrekbaar?

Het fiscaal aftrekken van een zakelijke lening kan je in sommige gevallen doen vanuit een persoonlijke lening. Stel je bijvoorbeeld voor dat je een kleine mkb’er bent die een persoonlijke lening gebruikt om zakelijke uitgaven te financieren.

Op het moment dat jij puur en alleen die persoonlijke lening gebruikt voor de onderneming, kan je ook daar de rentekosten aftrekken bij de belastingdienst. Echter is dit een omslachtige manier van werken, want in de meeste gevallen is het veel logischer om een zakelijke lening hiervoor af te sluiten.

De kans is daarom klein dat een persoonlijke lening wordt goedgekeurd in het geval dat je die financiering zakelijk inzet. Het is daarom veel doeltreffender om een zakelijke lening af te sluiten bij kredietverstrekkers. 

Pas in het geval dat een kredietverstrekker een zakelijke lening toekent aan jouw onderneming, is het mogelijk om gemakkelijk de rente fiscaal af te trekken bij de belastingdienst.


Veelgestelde vragen

Welk deel van een zakelijke lening is aftrekbaar bij de belasting?

Je kunt de rentekosten en afsluitkosten die je hebt gemaakt gedurende de gehele looptijd van een zakelijke lening aftrekken van de belasting.


Hoe werkt fiscaal aftrekken van een zakelijke lening?

Bij een zakelijke lening maak je als ondernemer rentekosten en eventueel afsluitkosten. Die kosten kan je simpelweg opgeven als kosten aan het einde van het jaar bij de belastingdienst.


Wat is het belastingvoordeel van een zakelijke lening?

Het belastingvoordeel van een zakelijke lening schuilt in het feit dat je de kosten die je maakt kunt opgeven bij de belastingdienst, waardoor jouw winst verlaagd wordt. Daarmee kan je in sommige gevallen belastingvoordeel genieten.

Over de schrijver: Onno

Vragen over zijn artikel? Neem dan zeker contact met hem op!

Andere bekeken ook:

>