Als ondernemer wil je zoveel mogelijk omzet en dus een zo groot mogelijk afzetgebied. Vroeger moest je dan filialen openen in andere plaatsen. Vandaag de dag kun je een webshop openen om direct een flink grotere doelgroep te bereiken.
Door middel van online verkoop kun je het hele land bedienen en zelfs redelijk eenvoudig verkopen naar het buitenland. Zeker binnen de EU is dat eenvoudig omdat er vrij verkeer van goederen is tussen de lidstaten. Met deze tips wordt jouw webwinkel zeker een succes.
Denk goed na over de opzet van je webshop
Voor het opzetten van je webshop moet je ruim de tijd nemen. Liever je webshop een maand later online dan dat je er na een paar maanden achter komt dat het eigenlijk helemaal anders had gemoeten. Voordat je gaat bouwen, of voordat je een bouwer aan het werk zet, maak je een opzet van hoe het zou moeten worden.
Vooral de menustructuur is belangrijk, maar ook de uitstraling. Maak een webshop die jouw doelgroep aanspreekt. Als je hulpmiddelen voor ouderen gaat verkopen dan heb je een heel andere webshop nodig dan wanneer het gaat om gebruikte auto-onderdelen of speciale kleding voor zwangere vrouwen. Als je weet hoe de basis eruit moet gaan zien kun je aan de slag.
Veilig shoppen is belangrij
Je kunt je webshop onderbrengen bij CCV Shop. Zij hebben ruime ervaring met het opzetten en beheren van webwinkels. Zij kunnen je daarom ook goed informeren en adviseren over de beveiliging.
Je klanten gaan online betalen en ze laten hun persoonlijke gegevens achter omdat een pakje immers moet worden bezorgd. Die gegevens zijn vertrouwelijk en moeten dus goed worden beschermd. Zorg voor de juiste protocollen binnen je webshop om dit te waarborgen.
Cybercriminelen liggen voortdurend op de loer om data te stelen. Met iemands persoonlijke gegevens kan heel eenvoudig identiteitsfraude worden gepleegd. Dit kan voor de gedupeerde verstrekkende gevolgen hebben.
Goede service is essentieel
Bedenk dat een ontevreden klant veel sneller geneigd is om een review te plaatsen dan een klant die wel tevreden is. Als iemand niet te spreken is over de levering dan is de kans groot dat hij zijn gram wil halen.
Dit kan via sociale media of via speciale review platforms zoals TrustPilot. Als jouw webshop een negatieve review krijgt is het zaak om her snel en adequaat op te reageren. Probeer het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Als de klant ongelijk heeft, mag je dat natuurlijk ook aangeven. Sommige klanten klagen alleen in de hoop er een voordeel uit te halen.
Zorg ervoor dat je je beloftes nakomt. Als je op de website aangeeft ‘vandaag besteld, morgen in huis’ dan moet je dat in een ruim aantal van de gevallen ook daadwerkelijk na kunnen komen. Het is vaak veiliger om aan te geven dat een bestelling binnen – werkdagen wordt bezorgd. Dit geeft je wat marge, mocht er om de één of andere reden een kink in de kabel komen.