Het vinden van geschikt personeel kan soms een lastige opgave zijn. Het personeel moet natuurlijk de functie goed kunnen uitvoeren en goed binnen het bedrijf passen. Het zal helemaal fijn zijn als ze dan ook nog een lange tijd blijven plakken in jouw organisatie. Ook in de financiële sector kan het lastig zijn om zulke experts te werven. Gelukkig zijn er wel een aantal strategieën die je kunt uitvoeren om deze zoektocht hopelijk met succes af te ronden.
1. Kies voor een interimmer
Heb je al eens gedacht aan het inschakelen van een interimmer met behulp van finance recruitment? Iemand die werkt op interimbasis vervult voor een bepaalde tijd een functie. Als jij dus baat hebt bij een financiële expert voor een bepaalde tijd, dan kan dit een goede oplossing bieden. Iemand die werkt op interimbasis in de financiële sector heeft immers de nodige expertise en skills, wat natuurlijk goed van pas komt. Ook hoef je een interimmer vaak niet lang in te werken, aangezien een interimmer al veel ervaring in het werkveld en in deze sector heeft. Een interimmer komt namelijk bij veel bedrijven, waar ervaring wordt opgebouwd en dit vervolgens ook weer bij jou op de werkvloer kan overbrengen. Wellicht kan de interimmer na het traject wel bij jullie blijven als het aan beide kanten klikt: dat zal helemaal fijn zijn.
Ben je juist als interimmer op zoek naar een uitdagende functie in de financiële sector? Kijk dan tussen deze vacatures voor financiële specialisten en wie weet ontstaat er wel een match.
2. Zoek in je netwerk
Ook is het een tip om als organisatie zijnde binnen jouw netwerk te zoeken. Je kent waarschijnlijk veel mensen die in dezelfde branche werken als jij en wie weet zit daar wel iemand tussen die op zoek is naar een functie in de financiële sector. Ook kun je het netwerk van je huidige personeel inschakelen. Vraag je personeel eens of zij mensen kennen die werken in de financiële sector en op dit moment op zoek zijn naar een nieuwe functie. Dit kan veel voordelen opleveren: je kent de persoon al, dus je weet waarschijnlijk ook wel hoe zij of hij is in het werkveld en of zij of hij goed past binnen jouw organisatie.
3. Organiseer een open dag of ga naar een bijeenkomst
Daarnaast kun je als organisatie ook een open dag organiseren. Een open dag is een laagdrempelige manier voor kandidaten om eens een kijkje in de keuken te nemen. Daarnaast is het ook een laagdrempelige manier om in contact te komen met de juiste kandidaten.
Bovendien kun je zelf naar een bijeenkomst gaan. Denk bijvoorbeeld aan een open dag van een universiteit of een bijeenkomst voor financiële experts. Dit zijn ook gelegenheden om met de juiste kandidaten in contact te kunnen komen.
4. Employer branding
Ook is het belangrijk om een sterke employer brand te creëren. Een employer brand is een werkgeversmerk: iets waar werknemers en toekomstige werknemers jouw bedrijf aan kunnen herkennen, wat jouw bedrijf onderscheidend maakt. Het is belangrijk om een opvallende en dus onderscheidende employer brand te hebben zodat jij de juiste mensen kunt aantrekken. Je wil immers tussen de concurrenten opvallen en ervoor zorgen dat de financiële experts bij jou komen aankloppen.
5. Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Het is ook erg belangrijk om open en eerlijk te zijn over de arbeidsvoorwaarden die je aanbiedt. En het is nog beter als deze ook aantrekkelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een aantrekkelijk salaris, aantrekkelijke vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden waar de financiële expert recht op heeft. Dit vinden veel mensen namelijk erg belangrijk in het sollicitatieproces.