Zelfs visitekaartjes worden tegenwoordig digitaal gedeeld, vaak in de vorm van een QR-code. Scan de code en voeg de nieuwe contactpersoon direct toe aan je adresboek. Het is een slimme manier om je naamsbekendheid als individu te vergroten en een netwerk op te bouwen. Als bedrijf gebruikt men steeds vaker een website als visitekaartje. Het web biedt tal van kansen om de omzet en naamsbekendheid van een organisatie te doen laten groeien. Dit merkt ook Cross Media House, een partij die bedrijven helpt bij het vormgeven en ontwikkelen van websites. Niet alleen het bouwen van de website is belangrijk; besteed minstens zoveel aandacht aan de vindbaarheid ervan. Juist in de zoekmachine liggen de kansen voor ondernemers.
Webdesign wat aansluit bij de huisstijl van je bedrijf
Voor ondernemers is het voornamelijk van belang om voor een webdesign in Harderwijk, Ermelo of Zeewolde te kiezen, wat aansluit bij de huisstijl van de organisatie. Klanten die voorheen naar een fysieke vestiging kwamen, moeten zich ook thuis kunnen voelen in de webshop van je bedrijf. Gebruik dezelfde kleuren, zet hetzelfde lettertype in bij het creëren van een webdesign en zorg dat het logo op iedere pagina van je website terugkeert. Een consument moet zich vertrouwd voelen met je bedrijf, voordat deze een aankoop doet. Het ontwikkelen van een website kan ook een goed moment zijn om de bestaande huisstijl te herzien. Mogelijk past deze niet meer bij de doelgroep van de organisatie.
Zorg dat content een vraag van de bezoeker beantwoordt
Een bezoeker komt over het algemeen met een specifiek doel naar de website van je bedrijf toe. Vaak heeft de gebruiker een bepaalde vraag in de zoekmachine ingevoerd, waarbij jouw website mogelijk bovenaan stond. Het is hierbij belangrijk dat de content die een bezoeker te zien krijgt de ingevoerde vraag beantwoordt. Dit kan een vorm van informatievoorziening zijn, maar bijvoorbeeld ook een product of dienst die je de bezoeker aanbiedt. Middels verschillende call to action’s in het webdesign van je website zet je de bezoeker aan tot het afnemen van een product of dienst. Beantwoordt de website de vraag niet afdoende, dan zal de bezoeker deze al snel weer verlaten. Een gemiste kans!
Vindbaarheid van de website verbeteren
Het is geen vanzelfsprekendheid, dat je website bovenaan de zoekresultaten staat als een bezoeker een vraag invoert in Google of bijvoorbeeld Bing. Zoekmachines kijken naar verschillende factoren, op basis waarvan de rangschikking wordt vastgesteld. Het is als ondernemer zaak om deze factoren te optimaliseren. Enerzijds betekent dit dat er voldoende kwalitatief goede content op de website moet staan. Anderzijds is het zaak om technische elementen te optimaliseren en te werken aan een linkprofiel voor de website. Een marketingbureau kan ondernemers hierbij ondersteunen.