Wat is een start-up? 

Een start-up is een snelgroeiend bedrijf dat op een innovatieve wijze een dienst of product aanbiedt. Start-ups zijn vaak bedrijven die de markt opschudden met een vernieuwende werkwijze. Daarnaast kan het zo zijn dat start-ups worden gefinancierd door particuliere investeerders. Een start-up hoeft niet al in het eerste jaar winstgevend te zijn.

Start-ups worden vaak geassocieerd met jonge bedrijven, waarbij bijvoorbeeld kan worden gedacht aan bedrijven als Spotify, Airbnb of Uber. Al deze bedrijven hebben de markt enorm opgeschud met een verfrissend, maar ontzettend tegendraads idee.

Zo is Uber het grootste taxibedrijf ter wereld, zonder maar 1 taxi in bezit te hebben, en is Airbnb het grootste vakantiebedrijf ter wereld zonder maar 1 vakantiepark of appartement in bezit te hebben.

Een start-up hoeft natuurlijk niet jong, innovatief en disruptief te zijn. Een start-up kan ook simpelweg een bedrijf zijn dat betere diensten of producten aanbiedt dan de concurrent, en hierdoor in een korte periode enorm veel groeit.

Betekenis start-up

De term 'start-up' verwijst naar het woord 'start', waarmee bedoeld wordt dat het bedrijf nog maar net is opgestart, en 'up', waarmee bedoeld wordt dat het bedrijf in een korte tijd veel groei laat zien. Start-ups worden ook wel bedrijven genoemd die 'in de lift zitten'. 


Wanneer is een bedrijf een start-up?

Er is een aantal criteria verbonden aan start-ups. Niet elk bedrijf kan namelijk tot start-up worden gerekend. De volgende eisen worden daarvoor gehanteerd door de KvK:

  • Een start-up gebruikt een uitvinding, vernieuwend idee of nieuwe technologie om producten en diensten aan te bieden
  • Een start-up heeft een uitgewerkt prototype als basis van het bedrijfsplan

Zoals je kunt zien, verbindt de KvK een start-up al snel aan vernieuwing. Dit heeft alles te maken met het feit dat start-ups doorgaans doorgroeien tot scale-ups en zelfs tot scalers. Bij scale-ups en scalers is het zo dat er bijvoorbeeld 20% omzetgroei in de laatste 3 jaar wordt behaald en dat er minimaal 10 werknemers zijn.

En vanuit de ogen van de KvK is dat niet mogelijk zonder dat je een innovatief en duurzaam bedrijfsmodel hebt. Met andere woorden: een scale-up is een bedrijf waarvan hoge verwachtingen zijn. 

Een start-up hoeft niet in het eerste jaar al winstgevend te zijn. Dat heeft te maken met het feit dat start-ups vaak worden gefinancierd door particuliere investeerders. Vanuit die financiering wordt een start-up opgebouwd, met de belofte dat de investering een aantal jaren later zal worden terugbetaald.

Deze terugbetaling kan de start-up doen door investeerders bijvoorbeeld aandeelhouder te maken, een geldbedrag te betalen of door een product te giften. 

Wat is een start-up?

 



Welke bedrijfsfase bevindt een start-up zich?

Een start-up is een bedrijf dat zich aan het begin van de reis bevindt. Hierbij is het zo dat een start-up in de beginperiode nog geen winst hoeft te behalen, maar dat wel binnen een korte periode omzet naar een stijgende omzet. 

Hieronder hebben we weergegeven in welke bedrijfsfase een start-up zich bevindt, en wat de volgende stap zou zijn: 

Bedrijfsfase

Omzet

Medewerkers

Start-up

Sterk stijgende omzet

Geen eisen

Scale-up

20% omzetgroei in 3 jaar

Meer dan 10

Scaler

Stabiele omzetgroei

Meer dan 10


Voorbeelden van start-ups

Start-ups zijn bedrijven die je ongetwijfeld kent, omdat ze vaak disruptief te werk gaan. Dat betekent vaak dat deze bedrijven regelmatig in het nieuws komen. 

Hieronder zetten we een aantal beroemde start-ups voor je op een rij.

Nederlandse start-ups

Picnic

Bridgefund

Somnox

Bux

Felyx

VanMoof

Andere bekeken ook:

>