Een scale-up is een bedrijf dat elk jaar een omzetgroei heeft van minimaal 20% in de afgelopen drie jaar en ten minste 10 werknemers had aan het begin van die drie jaar (OECD, 2023). Daarmee is een scale-up dus een bedrijf dat de start-upfase heeft overleefd.
Een scale-up heeft bewezen dat de groei van het bedrijf stabiel en duurzaam is. De criteria voor een scale-up worden nog wel eens door elkaar gehaald, want sommige bronnen typeren een scale-up als een bedrijf dat minimaal €5 miljoen omzet draait en al 5 jaar bestaat.
Deze typering klopt echter niet, want de hoogte van de omzet maakt bij een scale-up niet uit. Alleen het feit dat de omzet met meer dan 20% groeit in een periode van drie jaar is noodzakelijk om als scale-up te worden bestempeld.
Betekenis scale-up
Een scale-up verwijst naar een bedrijfstype, maar tegelijkertijd naar de fase waarin een bedrijf zich bevindt. De term 'scale-up' verwijst naar een bedrijf waarvan de grootte ('scale') groeit ('up'). Scale-ups worden vaak geassocieerd met bedrijven die innovatief en baanbrekend bezig zijn.
Wanneer is een bedrijf een scale-up?
Een scale-up is bedrijf dat - zoals de naam impliceert - aan het groeien is. Dat betekent niet dat elk groeiend bedrijf automatisch een scale-up is, want er zijn wel degelijk criteria verbonden aan wanneer je een bedrijf een scale-up mag noemen. Deze criteria zijn opgesteld door de OECD.
De eerste criterium is dat een scale-up een omzetgroei van 20% heeft gerealiseerd over een periode van drie jaar. Dat gaat niet om een omzetgroei van 20% per jaar, maar over de hele periode. Het maakt dus niet uit hoe hoog de omzet was.
De tweede criterium is dat een scale-up aan het begin van die drie jaar meer dan 10 medewerkers had. In die drie jaar hoeven er dus niet meer medewerkers bij te komen om toch als scale-up bestempeld te worden.
Welke bedrijfsfase bevindt een scale-up zich?
Een scale-up is een groeiend bedrijf. Deze groei is terug te zien in bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf, maar ook bij de groei van het aantal werknemers.
Scale-ups zijn lang niet altijd succes. Vanwege het feit dat scale-ups in de meeste gevallen op innovatieve wijze proberen de markt te doorbreken, ligt er ook een hoger risico tot mislukken.
Een scale-up is een bedrijfsfase na de start-up en voor de scaler. In welke fase een bedrijf zich bevindt, is afhankelijk van de omzet en het aantal medewerkers op dat moment. Daarnaast zijn er bepaalde periodes verbonden aan de verschillende fasen. Hieronder hebben we in een overzicht gezet hoe die verschillende fases zich tot elkaar verhouden:
Bedrijfsfase | Omzet | Medewerkers |
---|---|---|
Start-up | Sterk stijgende omzet | Geen eisen |
Scale-up | 20% omzetgroei in 3 jaar | Meer dan 10 |
Scaler | Stabiele omzetgroei | Meer dan 10 |
Voorbeelden van scale-ups
Scale-ups zijn dus bedrijven die de start-up fase hebben doorstaan, maar nog niet tot scaler gerekend kunnen worden. Dat heeft simpelweg te maken met de duur van het bedrijf en of ze al een aantal jaren op rij een stabiele omzetgroei hebben kunnen realiseren.
Dit zijn een aantal Nederlandse scale-ups die je wellicht nog niet kent:
Nederlandse scale-ups (2023) |
---|
Adyen |
HelloFresh |
Netflix Nederland |
fonQ |
TripAdvisor |
Suitsupply |