• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hoeveel bespaar je met elektrisch rijden?

Elektrische auto’s hebben vaak een hogere aanschafprijs dan normale brandstofauto’s, maar het plaatje verandert als we naar de totale maandelijkse kosten kijken. Onderhouds- en rijdkosten van een elektrische auto zijn doorgaans lager, waardoor de maandelijkse uitgaven vergelijkbaar zijn met die van een benzine- of dieselauto.

Elektrisch rijden is goedkoper dan brandstof

Bij het beschouwen van de totale maandelijkse kosten, inclusief afschrijving, komt naar voren dat een nieuwe elektrische auto vrijwel gelijkwaardig is aan een nieuwe brandstofauto. Ondanks de vaak hogere aanschafprijs van een elektrische auto, wordt dit verschil gecompenseerd door de lagere gebruikskosten. Elektrische voertuigen kennen namelijk minder bewegende onderdelen en zijn efficiënter in hun rijgedrag. Hierdoor vallen de kosten voor onderhoud en het laden van elektriciteit lager uit dan bij een benzine- of dieselauto.

Voor het leasen van een elektrische auto betaal je doorgaans ongeveer 760 euro per maand, terwijl het aanschaffen van een nieuwe elektrische auto rond de 750 euro per maand kost. In vergelijking kost een nieuwe benzineauto per maand ongeveer 710 euro. Deze berekeningen zijn gebaseerd op een verwacht gebruik van 15.000 kilometer per jaar. Als je echter beduidend meer kilometers rijdt, zullen de maandelijkse lasten voor de auto hoger uitvallen.

Subsidies en belastingvoordelen

Op dit moment (Januari 2024), komen eigenaren van elektrische auto’s in aanmerking voor de SEPP regeling. Deze subsidieregeling is ontworpen om particulieren financieel te ondersteunen bij de aankoop of private lease van een volledig elektrische personenauto. Of je nu voor een nieuwe elektrische auto of gebruikte elektrische auto gaat, SEPP is van toepassing. Vanaf 9 januari 2024, om 9:00 uur, kun je de subsidieaanvraag indienen.

Kom je in aanmerking voor SEPP?

Nu vraag je je waarschijnlijk af of je in aanmerking komt voor SEPP. Geen zorgen, we hebben de details voor je op een rijtje gezet.

Koop nieuwe auto

Als je een nieuwe elektrische auto koopt, kun je een subsidie van € 2.950 aanvragen. Zorg ervoor dat je de koopovereenkomst afsluit op of na 1 januari 2024.

Koop gebruikte auto

Ga je voor een gebruikte elektrische auto? Dan kun je een subsidie van € 2.000 aanvragen, op voorwaarde dat de koopovereenkomst plaatsvindt op of na 1 januari 2024.

Private lease nieuwe auto

Liever leasen? Bij het privé leasen van een nieuwe elektrische auto kun je ook profiteren van een subsidie van € 2.950. Zorg ervoor dat je de leaseovereenkomst afsluit op of na 1 januari 2024.

Private lease gebruikte auto

Ook bij het private leasen van een gebruikte elektrische auto kun je een subsidie van € 2.000 aanvragen. De voorwaarde is dat de leaseovereenkomst wordt afgesloten op of na 1 januari 2024.

Energiekosten vs. brandstofkosten

Met een elektrische auto rijdt je probleemloos 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh), terwijl je voor dezelfde afstand maar liefst 6,7 liter benzine nodig hebt. Duurzaamheid ontmoet efficiëntie! In de wereld van kostenberekening schittert de elektrische auto met gemiddeld 7,6 cent per kilometer aan elektriciteitskosten, vergeleken met zo’n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten voor brandstof voertuigen.

Hoeveel kost het om een elektrische auto op te laden?

Het berekenen van brandstofkosten voor benzine- of dieselauto’s lijkt een eenvoudige opgave. Je kijkt naar de brandstofprijzen en hebt een globaal idee van de kosten om je tank volledig te vullen. Voor elektrische auto’s ligt dit echter complexer. Verschillende laadniveaus, locaties en tijdstippen brengen variabele kosten met zich mee. Laten we de diverse scenario’s eens nader bekijken.

Thuisladen

Thuisladen, met een eigen laadpaal of niveau 1-kabel, biedt doorgaans het laagste kWh-tarief. Omdat je je eigen energieleverancier gebruikt, vermijd je extra servicekosten en betaal je simpelweg de reguliere prijs voor elektriciteit. Thuisladen kan echter trager zijn door het beperktere vermogen van een woning.

Energieprijzen en elektrisch opladen

In de tweede helft van 2021 bedroeg het gemiddelde energietarief in Europa €0,23 per kWh. Landen vertonen echter aanzienlijke verschillen. In Nederland lag de prijs in juni 2022 op gemiddeld €0,42, maar dit is sterk afhankelijk van je contract.

Wat betekent dit voor het opladen? Het volledig opladen van een elektrische auto met bijvoorbeeld een 62 kWh-accu kost ongeveer €13 tegen een Europees gemiddeld tarief. Goed voor een actieradius van 364 km. Voor een Tesla Model X met een accucapaciteit van 95 kWh neig je meer naar €20 voor een bereik tot 625 km.

Daluren

Elektriciteitskosten variëren op bepaalde tijdstippen. Overdag betaal je vaak meer dan ’s nachts, wanneer elektriciteitsgebruik lager is. Tussen 22.00 en 07.00 uur, de daluren, is elektriciteit doorgaans voordeliger. Door ’s avonds laat of ’s morgens vroeg op te laden, kun je geld besparen op je elektriciteitsrekening en laadkosten.

Energieverbruik van elektrische auto’s

Het “brandstofverbruik” van een elektrische auto wordt gemeten in kilometers per kWh. Een gemiddelde elektrische auto kan ongeveer 6,5 km per kWh afleggen. Stel, je rijdt maandelijks 1.600 km; dan heb je minimaal 250 kWh nodig. Tegen een gemiddelde Nederlandse energieprijs van €0,42 komt dat neer op €105 per maand, indien je thuis laadt.

Openbaar laden

Openbaar laden is sneller dan thuisladen maar komt met extra kosten. Naast de elektriciteit betaal je voor service. Tarieven variëren op basis van locatie, netwerk, laadtijd, verbruikte kWh en mogelijke abonnementen.

Hoewel openbaar laden duurder is dan thuisladen, is het nog steeds goedkoper dan traditioneel tanken.

Snelladen

Snelladen biedt een snelheidswinst, met 15 tot 45 minuten om de meeste elektrische auto’s tot 80% op te laden. De prijs per kWh kan echter verdubbelen of zelfs verdrievoudigen, afhankelijk van locatie en laadpaalbeleid.

De kosten van snelladen komen in de buurt die van traditioneel tanken, maar blijven over het algemeen voordeliger.

Over de auteur Onno

Mijn naam is Onno en ik ben een van de oprichters van ThinkRich.nl. Ik heb op mijn 18e verjaardag voor het eerst een aandeel gekocht en beleg sindsdien al jaren in aandelen, obligaties en ETF’s bij verschillende banken en brokers. Omdat ik het leuk vind om mensen hierover te informeren, schrijf ik over alles wat jij moet weten om te beginnen met beleggen. In mijn artikelen geef in duidelijke taal uitleg over de beurs, soorten beleggingen en manieren waarop jij meer uit je vermogen kunt halen.

Andere bekeken ook:

>