• Home
  • /
  • Geld
  • /
  • Essentiële zaken voor een ZZP’er
 Geschreven door: Onno
Boekhouden

Veel mensen beginnen nu als zzp’er. De laatste jaren is het aantal zzp’ers dan ook gigantisch gestegen. Dit is op zich ook niet zo heel erg gek, want als zzp’er heb je natuurlijk ook redelijk wat vrijheid. Zo kun je vaak zelf je tarieven stellen, bepaal je zelf hoeveel je werkt en regel je zelf je administratieve zaken. Ideaal toch?

Nouja, het aantal zzp’ers dat het moeilijk heeft is toch verrassend groot. Met meer vrijheid komt natuurlijk ook meer verantwoordelijkheid, en die zul je zelf moeten dragen. Je administratie zelf doen is natuurlijk handig omdat het kosten scheelt en je misschien het idee hebt dat je dit zelf best goed kan, maar het is ook een hele last. Als je niet met enige regelmaat je administratie bijhoudt verlies je al snel de grip op je onderneming en kun je al snel in de problemen komen. ZZP’er zijn is dan ook echt niet altijd even makkelijk.

ZZP’er en succes

Omdat wij dit ons maar al te goed kunnen indenken gaan we je in dit artikel een beetje op weg helpen. Hoe doen we dat? Nou, we gaan enkele essentiële zaken op een rijtje zetten die belangrijk zijn als je een succesvolle zzp’er wilt worden. Laten we dan ook snel beginnen. 

Enkele tips

Laten we beginnen met enkele praktische zaken die je vanaf dag één geregeld moet hebben. Ten eerste is het erg van belang dat je altijd je privé geld van je zakelijk geld gescheiden houdt. Zorg er dan ook voor dat je een aparte bankrekening maakt voor je onderneming. Dit is zo gedaan en zorgt gelijk voor duidelijker financieel inzicht. 

Maar het is niet alleen op financieel gebied aan te raden om privé en zakelijk gescheiden te houden. Het kan bijvoorbeeld erg bevorderlijk zijn voor je werksituatie als je een ruimte creëert die je geheel aan je onderneming kan besteden. Maak dus een goede en aparte werkomgeving mogelijk. 

Dan terug naar het financiële aspect. Zoals gezegd is één van de dingen waar zzp’ers vaak op mislopen hun eigen administratie bijhouden. Dit gebeurd ofwel omdat men niet de juiste kennis heeft om de eigen administratie te doen, of omdat men er gewoonweg niet de tijd en aandacht aan besteed. Het laatstgenoemde is natuurlijk snel op te lossen. Zorg er bijvoorbeeld dat je één dag, of dagdeel per week vrijhoud voor je administratie. Zo blijf je up to date met je administratie. 

Kunde is daarentegen iets wat minder snel op te lossen is. Een mogelijke oplossing is het uitbesteden van je administratie aan een administratiekantoor. Maar heb je enige kennis dan kan het aanschaffen van een boekhoudprogramma al genoeg zijn. Vaak gaat de boekhouding fout omdat men geen overzichtelijke plek heeft om te werken.  Door het aanschaffen van een boekhoudprogramma heb je één plek die er voor gemaakt is jou je boekhouding goed en gemakkelijk bij te houden. Schaf dus een goed boekhoudprogramma aan. 

Ten slotte nog iets over de marketing van je onderneming. Cruciaal hierbij is het hebben van een duidelijke en overzichtelijke website. Door het hebben van een website ben je als onderneming te vinden en contacteren voor je potentiële klanten. Je onderneming zal niet slagen zonder een goede website. 

Over de schrijver: Onno

Naast mijn werk als leerkracht op een basisschool werk ik als contentschrijver voor ThinkRich. Ik heb op mijn 18e verjaardag voor het eerst een aandeel gekocht en beleg sindsdien al jaren in aandelen, obligaties en ETF’s bij verschillende banken en brokers. Omdat ik het leuk vind om mensen hierover te informeren, schrijf ik over alles wat jij moet weten om te beginnen met beleggen. In mijn artikelen geef in duidelijke taal uitleg over de beurs, soorten beleggingen en manieren waarop jij meer uit je vermogen kunt halen.

Vragen of mijn artikel? Neem dan zeker contact met mij op!

Andere bekeken ook:

>