Bij ondernemers staat hun bedrijf op de eerste plaats. Daar gaat jarenlang alle aandacht naar uit om met bloed, zweet en trainen te bouwen. Toch kan na verloop van tijd een bedrijfsverkoop interessant zijn. In dit artikel lees je welke redenen ondernemers overwegen om hun bedrijf te verkopen. En waarom een pre-exit strategie vandaag de dag vaak gekozen wordt.
Wanneer is de tijd rijp om je bedrijf te verkopen?
De meeste mensen denken in eerste instantie dat het aanstaande pensioen van een ondernemer de reden is dat zij hun bedrijf verkopen. Natuurlijk speelt dat vaak, echter zijn er ook andere overwegingen die ondernemers maken om hun bedrijf over te dragen. Dit zijn de meest voorkomende redenen:
- Pensioen: naarmate de pensioenleeftijd nadert, starten mensen het traject om het bedrijf te verkopen.
- Meer vrije tijd: jarenlang lag de focus op de onderneming, maar er kan een moment komen dat de aandacht verschuift. Om meer tijd met familie door te brengen of wanneer er sprake is van ziekte of arbeidsongeschiktheid.
- Nieuwe uitdagingen: ondernemers zijn vaak avonturiers die willen pionieren, dat biedt uitdaging. Als het bedrijf groeit verandert de ondernemer steeds meer in een manager. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
- De toekomst veiligstellen: door het bedrijf te verkopen aan een groter concern is de toekomst van het bedrijf en medewerkers vaak vastgesteld. Dat betekent continuïteit en kansen voor groei.
- Vermogen opbouwen: als ondernemer zit het geld vaak in het bedrijf, mooi natuurlijk. Maar daar kun je vaak niet direct bij. Door je bedrijf (gedeeltelijk) te verkopen verzilver je het opgebouwde vermogen.
Voor elke ondernemer is er een andere beweegreden om uiteindelijk de knoop door te hakken om tot verkopen over te gaan. Feit is wel dat het voor elke ondernemer een bijzonder proces is. Het valt niet mee om het bedrijf, dat vaak als ‘kindje’ beschouwd wordt, los te laten en te verkopen.
Zorg voor goede begeleiding
Wanneer zij besluiten om hun bedrijf te gaan verkopen volgt het volgende intensieve proces. Een verkooptraject bevat namelijk complexe materie en emotionele componenten die je niet moet onderschatten. Het zijn zaken waar je niet dagelijks mee bezig bent. De sleutel tot succes is je bij te laten staan door deskundige overnameadviseurs die exact weten wat er gevraagd wordt in een verkoopproces. Zeker wanneer het een pre-exit strategie betreft, is het zaak goede afspraken te maken én vast te leggen. De adviseurs van Adagium helpen je daar graag bij, van begin tot eind in het overnameproces.
Dit is een pre-exit strategie
Waar normaliter het bedrijf in één keer in zijn totaliteit verkocht wordt, spreken we bij een pre-exit strategie over een verkoop in 2 fasen. Een strategie die populair is bij ondernemers, banken en investeerders. In de basis gebeurt er dit: je verkoopt als ondernemer een deel van de aandelen aan een investeerder. Jij blijft zelf betrokken bij het bedrijf en leiding geven. De koper kan op deze manier meebouwen aan het succes van de onderneming. Samen met de koper bepaal je het moment en de voorwaarden wanneer de koper het restant van de aandelen overneemt. Na het 2de deel van de aandelentransactie stap jij volledig uit het bedrijf.
Voordelen pre-exit
Het is niet voor niks dat deze strategie veel ondernemers aanspreekt. Het biedt namelijk diverse voordelen voor jou als verkopende ondernemer.
- Kansen om groei te realiseren: de investeerder bouwt vaak mee aan het bedrijf, dat zorgt ervoor dat het bedrijf beter gaat draaien. Dit is gunstig voor iedereen, ook voor jou bij de uiteindelijke verkoop.
- Betere overdracht en integratie: je blijft vaak enkele jaren verbonden aan het bedrijf om mee te bouwen, kennis over te dragen en de integratie te laten slagen.
- Minder bezig met managen: vaak vallen de managementtaken grotendeels weg als er een nieuwe eigenaar komt, dat betekent dat jij tijd krijgt voor taken in het bedrijf die je meer energie geven.
- Minder gebonden aan het bedrijf: een groot voordeel voor velen is dat je minder druk en verantwoordelijkheid hebt in het bedrijf, er ontstaat ook meer tijd voor andere zaken buiten het bedrijf.
- Medewerkers kunnen wennen: omdat de verkoop in 2 fasen plaatsvindt krijgen medewerkers de kans om te wennen aan de veranderende situatie.
Nadelen pre-exit
Zijn er ook nadelen verbonden aan een pre-exit strategie en verkoop in 2 fasen? Wat we hierin zeker moeten benoemen is dat je een tussenfase creëert waarbij jij als ondernemer nog wel in het bedrijf werkt, maar het niet meer voor het zeggen hebt. Dat kan lastig zijn, zeker omdat je jarenlang alleen leiding hebt gegeven. De klik met de koper is dan ook uiterst belangrijk omdat je na het zetten van de handtekening nog met elkaar moet samenwerken. Vaak heeft de investeerder groeiambities en zullen zij op termijn veranderingen gaan doorvoeren. Hoewel dit positief zal zijn voor de uiteindelijke verkoopopbrengst, zul jij je wel moeten schikken in de rol. En dat kan soms voor ondernemers lastig zijn.
Een overnameproces is vaak een tijdrovend proces. Waarbij het essentieel is een slimme verkoopstrategie op te stellen die volledig bij je past. Wil je eens sparren over de mogelijkheden rondom een pre-exit? Neem dan contact op met onze adviseurs in bedrijfsaankopen en -verkopen.