Merk je dat je steeds meer geld uitgeeft? Dan ben je zeker niet de enige. In de praktijk blijken ondernemers vaak onnodig veel geld uit te geven aan dingen die ze ook kunnen missen. Soms weten ze helemaal niet waardoor hun zakelijke kosten ontstaan. Als dit ook voor jou geldt, wordt het hoog tijd om hier verandering in te brengen. Hoe minder zakelijke kosten er zijn, hoe beter dit uiteindelijk is voor het bedrijf. Maar waar begin je? Hieronder geven we drie slimme tips die jou als ondernemer helpen om veel geld te besparen.
1. Krijg meer inzicht in je uitgaven
Het is onmogelijk om te besparen als je niet weet waar je het geld aan uitgeeft. Daarom is het in de eerste plaats belangrijk om meer inzicht te krijgen in de uitgaven. Onderzoek waar je geld aan uitgeeft, wat minder zou kunnen en welke dingen misschien helemaal geschrapt kunnen worden. Begin dus met het maken van een lijstje met uitgaven van de afgelopen maand. Houd de afschriften er zorgvuldig bij, zodat je dit eenvoudig kunt uitzoeken. Zo krijg je al snel meer grip op de kosten en is in één klap duidelijk waar er mogelijkheden liggen en waar het misschien nu nog niet zo lekker loopt.
2. Onderzoek je vaste lasten
Soms zijn er van die kosten waarvan je niet gelooft dat je hierop kunt besparen. Hierbij kun je vooral denken aan de vaste lasten. Dat klinkt ook logisch. Hoe kan je besparen op iets wat maandelijks vast wordt afgeschreven en wat je echt nodig hebt?
Dit klinkt moeilijker dan het in werkelijkheid is. Door bijvoorbeeld meer te vergelijken en contracten bij andere aanbieders af te sluiten, kun je flink wat geld besparen. Zakelijk internet is daar bijvoorbeeld één van. Dit is onmisbaar in de huidige digitale tijd, maar tegelijkertijd ook een flinke kostenpost. Vergelijk daarom de diverse aanbieders en onderzoek of het goedkoper kan en/of er een aanbieder is met betere voorwaarden.
Onderzoek ook goed of alle contracten wel echt nodig zijn. Immers: hoe minder vaste lasten, hoe beter. Misschien kan je ook prima zonder dat ene contract. Wees dus kritisch over de contracten die nu op jouw bedrijfsnaam staan en schrap waar nodig. Een boekhouder kan je hier eventueel meer inzicht in verlenen.
3. Anders inkopen
Moet je voor jouw bedrijf regelmatig inkopen doen? Materiaal of producten? Dan is het belangrijk dat dit zo voordelig mogelijk kan. Dit zegt natuurlijk niet dat je geen rekening meer hoeft te houden met de kwaliteit. De kwaliteit van dit soort producten telt uiteraard in hoe een klant over jouw bedrijf denkt. Bespaar dan ook niet op kwaliteit, maar kijk of soortgelijke producten van dezelfde kwaliteit misschien bij een andere leverancier goedkoper ingekocht kunnen worden. Sommige leveranciers rekenen bijvoorbeeld extra kortingen als er groter ingekocht wordt. Als dit mogelijk is, hoef je niet te besparen op het materiaal en kun je tegelijkertijd wel financieel gezien veel besparen.
Samenwerken kan bovendien veel financiële voordelen opleveren. Als jij soms een gunst verleent aan een andere ondernemer, dan krijg je dit hopelijk ook een keer gratis terug. Dit is dé manier om soms van gratis diensten of producten te profiteren.